Design Thinking w PR

PR powinien być kreowany w sposób świadomy, przemyślany, by móc osiągnąć najlepszy rezultat. Bardzo ważnym elementem świata public relations jest konwersacja i rozmowa. Relacje z otoczeniem kreują więzy, wspomagają integrację ze społecznością. Ważne, aby promowanie wizerunku przebiegało zgodnie z zaplanowaną strategią i było dobrane do konkrentego celu. Jak osiągnąć większą rozpoznawalność? W jaki sposób kreować swój wizerunek w sieci?
Z odpowiedzią może przyjść Design Thinking.

 

Co to jest Design Thinking?

Design Thinking jest metodą, która w procesie projektowym stawia użytkowników – grupę docelową naszego rozwiązania – na pierwszym miejscu; zakłada ona skupianie się na ich potrzebach przy kreowaniu rozwiązań.

Metoda ta może być używana w wielu dziedzinach. Dzieli się ona na 5 kroków, które pozwalają na zrozumienie potrzeb i motywacji klienta oraz na stworzenie pozytywnego doświadczenia. Istotne jest tutaj dogłębne zrozumienie problemu i zagadnienia, z jakim się mierzymy. Jest to część tak zwanego human-centered design, czyli sposobu projektowania, który zorientowany jest na użytkowniku. W centrum tego podejścia stoi człowiek; jego potrzeby, oczekiwania, obawy, ograniczenia, a także możliwości.

 

Elementy Design Thinking

 

Empatyzacja

Pierwszym krokiem Design Thinkingu jest empatyzacja. Naszym celem jest tutaj wcielenie się na moment w klienta, spojrzenie na całe zagadnienie z jego perspektywy. Tym samym możemy poznać jego potrzeby, cele, pragnienia, marzenia, a także obawy, jakie mu towarzyszą. Często odbywa się to poprzez przeprowadzanie wywiadów, krótkich rozmów z potencjalnymi klientami, które przybliżają do drugiego kroku, jakim jest…

 

Definiowanie problemu

Definiowanie problemu (lub też problemów!) i wyzwań, jakie czekają, odbywa się na podstawie przeprowadzonej wcześniej empatyzacji. Niekiedy może się nam wydawać, że nie jest to skomplikowane – nic bardziej mylnego. Podczas wywiadów przeprowadzonych w pierwszym kroku można odkryć wiele aspektów i zagadnień, które całkowicie będą odbiegać od tego, co mogłoby się nam poprzednio wydawać. Każdy z nas różni się od siebie, a także ludzie, jak wiadomo, lubią zaskakiwać. Warto jest więc poświęcić czas na dobre poznanie swoich klientów. To pomoże nam później nawiązać z nimi głębsze relacje i tworzyć swego rodzaju więzi.

 

 

Generowanie pomysłów

To tutaj zespół może popisać się kreatywnością. Generowanie pomysłów może odbywać się na wiele sposobów – tutaj wiele zależy od sposobu pracy teamu i osobistych preferencji. Warto jest zapisywać każdą ideę, nawet taką, która pozornie wydaje się być mało przydatna i zbyt prosta. Każda z nich może przekształcić się w coś, co zapewni późniejszy sukces.

 

Prototypowanie

Jeśli generowanie pomysłów uważamy za zakończone i nic więcej nie przychodzi nam do głowy, nadchodzi pora na prototypowanie. Celem jest stworzenie czegoś, co nazywamy “Minimum Viable Product” (MVP), czyli produktem o podstawowej, kluczowej funkcjonalności. Nie warto na tym etapie skupiać się na tworzeniu i dopracowywaniu najmniejszych detali. Produkt powinien posiadać jedynie te funkcje, które stanowiły będą wymaganą minimalną wartość dla grupy, która będzie testować daną ideę.

 

Testowanie

Testowanie zapewnia nam feedback konieczny do dalszego rozwoju naszej pracy. To właśnie w tym momencie można się przekonać, czy projektowane przez nas rozwiązanie jest warte dalszego doskonalenia. W razie negatywnego feedbacku należy się cofnąć do poprzedniego punktu, spojrzeć na cały projekt jeszcze raz i zabrać się do pracy.

Jeśli produkt przejdzie pozytywnie krok piąty, można przejść do dopracowywania całego projektu. Warto jest także, przy kolejnych zmianach, powtarzać etap testowania, by sprawdzić, czy dane funkcjonalności i pomysły są przyjmowane pozytywnie przez społeczności, do których kierowana jest dana usługa bądź produkt. To właśnie dzięki użytkownikom można kreować swój wizerunek i wiarygodność, a zaufanie i satysfakcja klientów stanowią tu istotny element.

 

Co daje użycie metody Design Thinking?

Przede wszystkim daje możliwość zrozumienia potrzeb i zachowań potencjalnych odbiorców i klientów, a to w dalszym etapie może wspomóc rozwój firmy. Użycie Design Thinkingu w procesie projektowym sprawi też, że tworzone przez nas rozwiązania będą bardziej zindywidualizowane i dopasowane do potrzeb klientów. A troska o klienta jest ważnym elementem tworzenia biznesu.

 

Design Thinking w liczbach

 

źródło

Design Management Institute co roku przeprowadza raporty dotyczące Indeksu Wartości Projektowej (ang. Design Value Index – DVI). W 2016 roku oparty był on na portfelu 16 akcji spółek notowanych na giełdzie, które są uważane za “zorientowane na projektowanie (design-centric). W raporcie można przeczytać, że firmy zorientowane na design wykazują większy zwrot (211%) w stosunku do indeksu S&P 500 (indeksu giełdowego w skład którego wchodzi 500 przedsiębiorstw o największej kapitalizacji).

 

 

źródło: Schmiedgen, J., Rhinow, H., Köppen, E., & Meinel, C. (2015). Parts Without a Whole? – The Current State of Design Thinking Practice in Organizations (Study Report No. 97) (p. 144). Potsdam: Hasso-Plattner-Institut für Softwaresystemtechnik an der Universität Potsdam.

Według statystyk zamieszczonych w raporcie Parts Without a Whole? – The Current State of Design Thinking Practice in Organizations, 71% organizacji, które wdrożyły do swojego systemu pracy Design Thinking, zauważyły poprawę swojej kultury organizacyjnej. Firmy, biorące udział w tworzeniu raportu uznały, że DT pozwoliło wręcz na restrukturyzację przedsiębiorstw, z naciskiem na procesy biznesowe, tożsamość i budowę marki.

Nie trzeba więc już chyba nikogo przekonywać, że Design Thinking jest metodą, która może pomóc usprawnić funkcjonowanie firmy. Dzięki niej dużo łatwiej rozwiązywać problemy, czy stworzyć nowe, innowacyjne produkty w oparciu o określenie rzeczywistych potrzeb użytkownika.