LinkedIn to portal społecznościowy ułatwiający nawiązywanie kontaktów biznesowych, zrzeszający 630 milionów użytkowników na całym świecie. LinkedIn jest też przestrzenią do dzielenia się wiedzą i nowinkami związanymi z daną branżą. To również jeden z głównych kanałów do budowania marki osobistej i firmowej. Jak uzupełnić profil na LinkedIn?

Kluczem pozwalającym cieszyć się ze wszystkich możliwości LinkedIn jest odpowiednio stworzony profil. Przygotowaliśmy checklistę elementów, które Ci go zapewnią. 

 

BIZNESOWA FOTOGRAFIA PROFILOWA

Zacznijmy od początku, czyli od wyboru zdjęcia profilowego. Dodanie (odpowiedniego) zdjęcia zwiększy efektywność Twojego profilu. Pamiętaj, że LinkedIn to portal biznesowy, którego celem jest  przedstawienie  użytkowników jako profesjonalistów w swojej dziedzinie.

Postaraj się, by Twoja fotografia to odzwierciedlała. Zdjęcie powinno być dobrej jakości, wykonane na jednolitym (najlepiej jasnym) tle, bez głupich min, czy niepoważnych strojów. 

Nie oznacza to oczywiście obowiązku grobowej miny i zakładania garnituru. Spróbuj znaleźć złoty środek, który przedstawi Cię w profesjonalnym świetle, a jednocześnie podkreśli autentyczność i pozytywne nastawienie.

ELEGANCKIE COVER PHOTO

Cover photo to tło nie tylko dla Twojego zdjęcia profilowego, ale tak naprawdę dla całego nagłówka. Dobierz je tak, by nawiązywało do branży, w której działasz, profesjonalizmu lub cechy, na którą kładziesz szczególny nacisk. Zwiększy to atrakcyjność Twojego profilu i sprawi, że wyda się bardziej kompletny. Wyróżnisz się też na tle reszty, która w większości pozostaje przy domyślnym niebieskim cover photo od LinkedIn.

 

NAGŁÓWEK Z ODPOWIEDNIMI SŁOWAMI-KLUCZAMI

Nagłówek pełni funkcję informacyjną, ale i pozycjonującą –  to jego treść wyświetla się przy Twoim nazwisku  w wynikach wyszukiwania. Warto więc poświęcić tej sekcji szczególną uwagę. Oprócz wpisania swojego zawodu czy stanowiska, dobierz słowa-klucze, które jeszcze dokładniej opiszą Cię pod względem zawodowym.

Do dyspozycji masz 120 znaków, co wydaje się jednocześnie dużą i małą liczbą. Stosuj więc frazy zamiast pełnych zdań – nie tylko zaoszczędzisz miejsca, ale i zawrzesz same konkretne i najważniejsze informacje.

 

CIEKAWE PODSUMOWANIE 

Możesz wykorzystać 2000 znaków, jednak postaraj się uniknąć długiego elaboratu i przystępnie przedstawić najważniejsze informacje. Podsumowanie to miejsce na opisanie swojej osoby, rozwinięcie nagłówka, czy pochwalenie się swoimi osiągnięciami. Treść tej sekcji dostosuj jednak do celu, jaki przyświeca Twojemu profilowi – zdobycie nowej pracy, pozyskanie klientów, a może poszukiwanie partnerów biznesowych?

Na końcu pamiętaj, by zaprosić innych do nawiązywania kontaktu i  by umieścić link do swojej strony internetowej/portfolio.

 

DOBRZE OPISANE DOŚWIADCZENIE

Przedstaw chronologicznie swoje doświadczenie. Możesz opisać zakres obowiązków wykonywanych w danej firmie lub skupić się na jej opisie: obszarze działań, osiągnięciach czy randze. Nie pomijaj otrzymanych certyfikatów, uprawnień czy zrealizowanych projektów. One również składają się na Twoją ścieżkę kariery.

 

WSKAZANIE SWOICH SUKCESÓW I PROJEKTÓW

W sekcji Osiągnięcia nie bój się pochwalić swoją wiedzą i doświadczeniem. Umieść informacje o inicjatywach, w których brałaś/brałeś udział, przedstaw otrzymane nagrody i wyróżnienia, wymień języki obce oraz poziom ich opanowania. Podsumowując, schowaj skromność do kieszeni i pokaż swój potencjał.

 

SPÓJNOŚĆ PROFILU

Zadbaj, by informacje zawarte na profilu LinkedIn były zgodne z Twoim CV i/lub stroną internetową. Rozbieżności mogą okazać się dezorientujące i podważyć Twoją wiarygodność.
Zwróć też uwagę na spójność językową i graficzną. Dobierz zdjęcie profilowe i tło tak, by korespondowały ze sobą. Jeśli zdecydujesz się na pisanie zdań w pierwszej osobie liczby pojedynczej –  trzymaj się tego. Te pozornie drobne elementy znacząco poprawią odbiór Twojego profilu.

 

SFORMATOWANY LINK DO PROFILU

Domyślny link do Twojego profilu zawiera ciąg przypadkowych znaków, co wygląda nieefektywnie i nieestetycznie. Poza tym – w tej formie nikt go nie zapamięta. Spersonalizuj więc swój adres URL tak, by  zawierał tylko Twoje imię i nazwisko.

 

REKOMENDACJE (MINIMUM 5)

Warto zabiegać o rekomendacje od swoich pracodawców i klientów. Dzięki temu pokażesz, że utrzymujesz dobre stosunki z osobami, z którymi łączy Cię więź zawodowa. Często to właśnie rekomendacje wyróżniają na tle innych i przeważają o decyzji podjęcia współpracy.

 

Oczywiście Ty również możesz wystawić komuś rekomendacje. Pamiętaj, by się odwdzięczyć!

 

POTWIERDZENIA UMIEJĘTNOŚCI 

Wymień swoje umiejętności związane z branżą, w której działasz, ale również te dotyczące umiejętności miękkich. Limit wynosi 50, jednak możesz wybrać 8-12 takich, które uznasz za najważniejsze.

 

Poprzez potwierdzenia uzyskane od innych użytkowników LinkedIn podniesiesz swoje kompetencje w oczach  klientów lub potencjalnych pracodawców. Nie bój się zatem poprosić osoby, z którymi współpracowałaś/współpracowałeś, by potwierdzili Twoje umiejętności. 

 

Z tak przygotowanym profilem śmiało możesz pracować nad rozbudowywaniem swojej sieci kontaktów i zwiększeniem aktywności na portalu. 🙂