Ludzie są różni. To dobrze – inaczej byłoby nam zbyt nudno 🙂 Z jednymi dogadujemy się lepiej, łatwiej, szybciej, podczas gdy z innymi rozmawia nam się trudno, topornie i to często mimo wspólnych zainteresowań czy tematów. Dyskusja nie idzie tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Nie możemy znaleźć wspólnego języka. Przy współpracy biznesowej sprawna wymiana informacji jest kluczowa. Czy da się więc przezwyciężyć te różnice? Odpowiedzią może być teoria czterech głównych rodzajów osobowości DISC.

 

Kilka słów o tym, czym jest DISC

Już blisko sto lat temu amerykański psycholog William Marston stwierdził, że ludzie zachowują się zgodnie z 4 stylami: Dominującym (D), Wpływowym (I), Stałym (S) oraz Sumiennym (C). Chociaż każdy człowiek wykazuje zachowania każdego typu, praktycznie zawsze ma jeden-dwa typy przeważające. Mając świadomość tego, jakim typem jesteśmy my, a jakim nasz interlokutor, możemy dużo skuteczniej prowadzić komunikację poprzez odpowiednie dostosowanie się do współrozmówcy. 

 

Dominujący (Dominant) 

To typ lidera. Jest pewny siebie i kreatywny. Dużo myśli o przyszłości i lubi zmiany. Niestety jest niecierpliwy i lubi mieć kontrolę nad sytuacją. Ciągle szuka kolejnych celów i je realizuje. Jest też bardzo konkretny – lubi operować na zwięzłych wiadomościach. 

 

Jak komunikować się z osobą dominującą? 

  • Bardzo konkretnie, opieraj komunikaty na faktach.
  • Jasno pokazuj przyczynę i skutek działań.
  • Stosuj zwięzłe wypowiedzi.

 

Czego unikać:

  • Mówienia ogólnikowego.
  • Pomijania efektów działań.
  • Powtarzania się i chaotycznych wypowiedzi.

 

Wpływowy (Influencing)

Kreatywny i przyjazny, z drugiej strony jednak często niezorganizowany. Lubi słyszeć zdanie innych, ale też chętnie dzieli się swoimi przemyśleniami. Lubi czuć zaufanie i to, że ma wpływ na innych. Chętnie wspiera, ale sam też bardzo potrzebuje wsparcia. To osoba wyjątkowo zespołowa, która najbardziej obawia się odrzucenia i niezrozumienia. Potrzebuje angażujących zadań, gdyż te monotonne szybko ją nudzą, a jej produktywność spada. 

 

Jak komunikować się z osobą wpływową?

  • Otwarcie i pewnie.
  • Daj mu się wypowiedzieć – lubi, kiedy ktoś słucha jego pomysłów.
  • Zachęcaj do działań – niech poczuje się pewnie.

 

Czego unikać:

  • Gdy go krytykujesz, rób to ostrożnie, aby nie wziął tego do siebie.
  • Pod żadnym pozorem nie ignoruj tego, co mówi.
  • Nie ograniczaj mu możliwości podejmowania decyzji.

 

Stały (Steady)

Solidność to cecha, która zdecydowanie go opisuje. Jest lojalny i szczery, a także bardzo empatyczny – umie słuchać drugiej osoby. Z drugiej strony bardzo nie lubi zmian i niejasności. Stabilność i bezpieczeństwo są dla niego kluczowe.

 

Jak komunikować się z osobą stałą?

  • Zmiany przedstawiaj raczej jako spokojną ewolucję, niż rewolucję.
  • Cierpliwie odpowiadaj na pytania.
  • Zapewnij go, że może na Ciebie liczyć w razie potrzeby.

 

Czego unikać:

  • Nie burz jego poczucia bezpieczeństwa.
  • Prowadzenie rozmowy konfrontacyjnej i agresywnej nie ma sensu.
  • Nie rzucaj go na głęboką wodę.

 

Rozważny (Cautious)

Typ analityczny. Lubi twarde dane. Zadaje pytania i skupia się na szczegółach. Jest precyzyjny i praktyczny. Nie lubi zmian i niespodziewanych zdarzeń. Stara się patrzeć na wszystko w sposób logiczny.

 

Jak komunikować się z osobą rozważną?

  • Bardzo rzeczowo, mów o faktach.
  • Schowaj emocje, argumentuj rzeczywistymi danymi.
  • Precyzyjnie odpowiadaj na pytania.

 

Czego unikać:

  • Emocjonalnych wypowiedzi.
  • Nie używaj ogólników i wypełniaczy zdania.
  • Nie zostawiaj zbyt wielu niewiadomych w kwestii terminów i planów.

 

 

To oczywiście tylko wskazówki, a nie kodeks postępowania z ludźmi. Każdy zasługuje na odpowiednią uwagę i podejście indywidualne. Często też ciężko jest idealnie wytypować, kto ma najbliżej do jakiegoś typu. Jednak im więcej czasu z kimś rozmawiamy, tym łatwiej to ocenić i zrozumieć. Mając odpowiednią wiedzę na ten temat drugiej osoby znacznie łatwiej też unikniemy konfliktów podczas współpracy.