Komunikacja firmy – czego możemy nauczyć się od Steve’a Jobsa i Elona Muska?

Pracujesz w branży nowych technologii. Rozwijasz swoją firmę i codziennie cyzelujesz powstający produkt. Dbasz, aby w każdym detalu był on idealny. By spełniał oczekiwania najwybredniejszych, by pozwalał nam żyć szybciej, lepiej, wygodniej. 

 

Strona internetowa to Twoje pierwsze źródło informacji o tym co robisz

I tutaj zauważamy dwa podejścia firm.

Pierwsze podejście ma dokładnie pokazywać, jak ten produkt powstał. Z jakiej technologii korzystaliście. Uważasz, że każdy aspekt technologiczny jest tutaj ważny i z pewnością zaciekawi Waszego klienta. Opiszmy wszystko maksymalnie dokładnie.

Drugie podejście – napiszmy, jak najmniej. Raptem kilka zdań. To przecież tak intuicyjne rozwiązanie, że inni je od razu zrozumieją. Nic tylko testować i wdrażać u siebie.

 

źródło

 

Które z tych podejść pasuje do Ciebie? Strona internetowa to tylko szczyt góry lodowej. To, co na niej znajdziemy bardzo często pokazuje całą metodę, w jaki sposób liderzy firm opowiadają o swojej pracy. Zwykle nasza www jest efektem tego, jak o rozwiązaniu mówi się w trakcie prezentacji, wywiadach czy na spotkaniach sprzedażowych.

 

Do tej pory wiele osób ocenia, że trudno znaleźć lepszego mówcę i promotora swoich marek niż Steve Jobs. Jak zatem wykorzystać jego praktykę, aby codzienna komunikacja firmy była efektywna? Co możemy już dziś zaimplementować we własnych działaniach?

 

źródło

Zdajemy sobie sprawę, że przedstawione sylwetki to naprawdę wyróżniający się ludzie. Osoby, które mnóstwo pracy, środków i czasu poświęciły by być tam, gdzie udało im się dojść. Kiedy jednak pytamy naszych klientów, kto jest dla Was inspiracją bardzo często wymieniają właśnie te osoby w briefach. To na nich chcecie się wzorować, od nich czerpiecie swoją inspirację. Dlatego dziś pokażemy Wam, w jaki sposób praktycznie z dnia na dzień możecie wykorzystać ich techniki do prezentacji swojej firmy. 

 

Keep it simple

Kiedy oglądamy prezentacje z wystąpień Steve’a Jobsa przede wszystkim słyszymy jego wizje. Tego, jak świat będzie wyglądał dzięki stworzonym przez Apple rozwiązaniom. Owszem wspomina o funkcjonalnościach, ale w taki sposób, że zaczynamy rozumieć, jak one zmienią nasze życie.

Co nowego wniosą. Jakie obszary naszego funkcjonowania ulegną zmianie. 

Kupujemy ich wizję.

Tworząc zupełnie nowe produkty, które zmieniają nasze życie nastaw się na komunikację, która będzie ją pokazywała. Disruption – czyli wdrożenie rozwiązania, którego dotychczas nie było na rynku, wymaga szczególnej formu przekazu.

 

 

Jeżeli Twoim klientem docelowym jest inny biznes (oferujesz usługę B2B) bądź świadom, że tutaj dwie motywacje będą dominujące:

1. Ile dzięki Twojemu rozwiązaniu firma X może zarobić?

lub

2. Ile dzięki Twojemu rozwiązaniu firma X może zaoszczędzić?

 

Prezentacje typu: “To nasz najnowszy produkt z takimi funkcjonalnościami. Z tych zrezygnowaliśmy ponieważ nie były wystarczająco skuteczne. Teraz nowe rozwiązanie kosztuje tyle … Najlepiej kup go jeszcze dziś”. Odeszły i już mam nadzieję nie wrócą. 

 

Wkraczamy w wymagający czas i Waszym zadaniem jest tak prowadzić obecnego czy przyszłego klienta, by chciał z Wami zostać jak najdłużej. 

 

Dodatkowo, patrząc na Elona Muska nie oczekujemy od niego, aby opowiadał nam o detalach swoich technologii. On od tego ma ekspertów, którzy dbają o nie. Jego zadaniem jest rozpalić publiczność, sprawić, że będą chcieli poznać dany produkt. Musk pokazuje wizję świata nowoczesnego, przełamującego wszelkie schematy i standardy.

 

Aby zapalić innych samemu musimy płonąć

Tak, wiemy, to dość ogólny slogan. Jednak, jak innych mamy przekonać do zakupu naszych produktów, jeżeli sami nie jesteśmy z nich dumni? Pełni pasji i entuzjazmu?

 

 

Z pomocą mogą przyjść media społecznościowego. Nie tylko te firmowe, oficjalne. Przede wszystkim ważne będą profile founderów, którzy na swoich ścianach będą umieszczać posty dotyczące najnowocześniejszego rozwiązania. Bo tak, jak profil firmowy może nam służyć do oficjalnych komunikatów, prezentacji przestrzeni w których tworzymy nasze produkty, tak jego twórcy mogą (i rekomendujemy by to robili) dzielić się swoimi prywatnymi emocjami związanymi z daną sytuacją.

 

Podobnie w trakcie spotkań z klientami, webinarów czy innych wydarzeń. Pokaż, że uwielbiasz rozwijać takie produkty. Niech inni widzą w Tobie eksperta-pasjonata, który nie tylko prowadzi biznes, ale żyje nim. Cieszy się z kolejnych etapów jego rozwoju.

 

Buduj zaufanie

Obojętnie czy są to case study na stronie www, czy liczby przedstawiające Wasze osiągnięcia. Pokazywanie, w jaki sposób już pomogliście innym z pewnością sprawi, że inni zaczną Wam szybciej ufać. 

Jako firma nie jesteście czystą kartką nawet jeżeli dopiero co ją założyliście. Z pewnością tworzą ją wybitne jednostki, z doświadczeniem w danej branży, które już wiele mogą opowiedzieć o swojej karierze zawodowej. Koniecznie to pokażcie.

 

źródło

 

Bądź autentyczny

Elon Musk podobnie jak Steve Jobs przez jednych jest uwielbiany, inni czekają na jego kolejne potknięcia. Jednak to co w jego przypadku rzuca się w oczy, to naturalność i swoboda w mówieniu. Nieraz popełnia błąd za błędem w trakcie swoich prezentacji, a mimo to wywiady z nim mają miliony odsłon.

 

źródło

 

Co uważane jest za jego największą zaletę? Przede wszystkim spontaniczność, która w przypadku Steve’a Jobsa była raczej wyuczona. On “połyka” końcówki, nieraz zacina się. I może właśnie to jest jego naturalnym wyróżnikiem? Może właśnie te oczywiste dla wprawionych osób błędy stoją po stronie Muska i go wzmacniają, dając mu oderwanie, możliwość wyróżnienia się z korporacyjnie wyszlifowanych prezentacji. 

 

Które z zaproponowanych sugestii już dziś możesz wdrożyć u siebie w firmie? Jeżeli chciałbyś porozmawiać o naszych propozycjach na komunikację Twojej firmy – zapraszamy! Napisz do nas.