Personal branding: od tych pytań zacznij pracę nad swoim wizerunkiem

O tym, jak ważny jest personal branding dużo już pisaliśmy na stronach naszego bloga. O jego wpływie na rozwój biznesu, kreowanie wizerunku firmy czy też budowanie pozycji nas jako eksperta w danej dziedzinie. Przedstawialiśmy, jakie są tego korzyści i o czym należy pamiętać.

 

Wiecie już, że praca nad wizerunkiem to maraton, a nie sprint. Jak każdy dobry sportowiec, tak i Ty musisz się do tego dobrze przygotować.

Przedstawiamy 5 pytań, które pomogą Wam zabrać się do pracy nad tym, jak kształtować swój obraz w oczach innych. Zaczynamy!

 

Jaki jest Twój główny cel komunikacji?

To pytanie może wydawać się banalne, ale tak naprawdę jest kluczowe. Bez niego trudno będzie Ci pracować nad wizerunkiem. O co w nim chodzi? Przede wszystkim pozwala Tobie zrozumieć co chcesz osiągnąć, dlaczego decydujesz się na pracę nad sobą.

Najlepiej odpowiadać na wszystkie te pytania na kartce papieru. Pisz, co przychodzi Ci do głowy, na początku nie zastanawiaj się zbyt mocno. Po prostu notuj swoje przemyślenia. Dlaczego inni powinni Ciebie lepiej poznać, co ma Ci dać wysiłek jaki włożysz w kreowanie wizerunku eksperta w wybranej dziedzinie.

To z pozoru oczywiste pytanie będzie pomocne również później. Kiedy przyjdą chwile lenistwa i wątpliwości, czy na pewno warto. A oczywiście, że warto!

 

Jakie informacje chcesz szczególnie podkreślić w komunikacji?

Najlepiej byś wybrał sobie obszary, które są dla Ciebie najważniejsze. Jeżeli mówimy o biznesowym wizerunku mogą to być 2-3 obszary kluczowe do rozwoju Twojej firmy. Tylko nie więcej. W trakcie całej pracy skupiaj się tylko na nich. Zbyt duża liczba komunikatów prędzej wprowadzi chaos w postrzeganiu Twoich specjalizacji, niż pomoże Ci w budowaniu wizerunku eksperta.

 

Czy są informacje, które chcesz zmienić w postrzeganiu Ciebie w sieci?

Jeżeli dotychczas praca nad komunikacją Twojej wiedzy i doświadczenia była bardzo chaotyczna, być może zauważasz, że inni kojarzą Ciebie z aktywnościami, które niekoniecznie są obecnie priorytetowe.

Warto zastanowić się chwilę, podpytać dalszych znajomych, z czym nas kojarzą. Jakie czasowniki, rzeczowniki czy też przymiotniki przychodzą im na myśl, kiedy mówią o Was. Sprawdź czy to są te same słowa, które Ty byś chciał.

 

Czego chcesz uniknąć w Twojej komunikacji?

Pierwsza zasada personal brandingu brzmi – nie kłam! Nie kłam na temat swojego doświadczenia, pracy czy osobowości. To nierozerwalnie wiąże się z tym czego nie chcesz w swojej komunikacji. Co jest dla Ciebie nienaturalne, ale dobrze wygląda u innych. Choćby nie wiem, jak dobrze prezentowała się dana stylizacja czy sposób opowiadania, jeżeli nie pasuje ona do Twojej osobowości – to tego nie rób.

Wypadniesz nienaturalnie, a tutaj chodzi przede wszystkim o regularne pokazywanie siebie. Twojej wiedzy, doświadczenia, poglądów, prowokowania dyskusji w taki sposób by możliwie najwięcej mówiły o Tobie.

 

Po czym poznasz, że praca nad wizerunkiem zaczyna realizować Twój cel?

Co będzie efektem właściwie kreowanego wizerunku? Oczywiście możemy myśleć o polubieniach i komentarzach pod Twoimi postami. Liczbie osób, które dodają Cię do grona znajomych na wybranych portalach. Ale w dłuższej perspektywie nie o to chodzi.

Czy regularnie, przez minimum pół roku publikując treści zauważyłeś wzrost zapytań ofertowych? Propozycji wystąpień na konferencjach? Zaproszeń do wywiadów czy do spotkań? Może inni zaczęli Cię polecać kiedy ktoś pytał o rekomendacje w temacie Twojej specjalizacji?

 

 

 

To są efekty pracy nad personal brandingiem. Nie są one wynikiem jednorazowych działań, a skutkiem regularnej pracy.

 

Jeżeli masz więcej pytań lub chciałbyś porozmawiać w tym temacie – koniecznie napisz do nas. Chętnie zaplanujemy konsultacje, w trakcie których pomożemy Ci rozpocząć Twoją przygodę z personal brnadingiem.