Udział w targach branżowych to popularna forma promocji naszych rozwiązań i poszukiwania partnerów czy też klientów. W tym czasie mamy okazję spotkać osoby najbardziej zainteresowane rozwiązaniem, nad którym pracujemy. Możemy też opowiedzieć o swoich obserwacjach, przetestować swój pomysł na potencjalnych użytkownikach końcowych. Po powrocie z IOT Solutions World Congress w Barcelonie prezentuję kilka przydatnych wskazówek, jak promować firmę na międzynarodowych targach.

Ostatnio brałam udział w niezwykle istotnym wydarzeniu poświęconym tej tematyce – IoT Solution World Congress w Barcelonie. Poniżej znajdziesz kilka wniosków i być może inspiracji, jak przygotować udział swojej firmy w takim evencie. IOT Solutions World CongressIOT Solutions World CongressIOT Solutions World Congress

Źródło: Come Creations Group/IOT Solutions World Congress

Stoisko

Pierwsza rzecz, o którą musisz zadbać to stoisko. W zależności od dostępnego budżetu wybierz mniejsze bądź większe. W lepszej lokalizacji lub ciut gorszej. Wysokość środków może nas ograniczać, ale to jedyna rzecz. Jeżeli zadbamy o jego właściwe wykonanie i obsługę, to gwarantuję Wam, że nie będziecie narzekać na brak zainteresowania.

Co jest ważne?

Pierwsza i najważniejsza rzecz – musi przykuwać uwagę. Na dużych targach, gdzie wystawców są setki i każdy chce się wyróżnić, nie ma lekko. To wyzwanie, żeby ciekawie zaaranżować stoisko, jeżeli sprzedajesz software lub usługi doradcze. Łatwiej mają osoby, które mają produkt, rozwiązanie hardware’owe, które można pokazać, dotknąć, zobaczyć co ma w środku.

IOT Solutions World CongressIOT Solutions World CongressIOT Solutions World CongressŹródło: Come Creations Group/IOT Solutions World Congress

Co zatem można zrobić?

1. Przyciągnij ludzi wiedzą

Jeżeli masz większe stoisko, stwórz przestrzeń gdzie możesz podzielić się wiedzą o swojej technologii. A może zaprosisz do wystąpienia swoich partnerów biznesowych. Tak często robi Microsoft czy też Google. Wbrew pozorom, to że jest to event branżowy nie znaczy, że wszyscy wszystko wiedzą. Przychodzą na niego właśnie po to, żeby lepiej to środowisko poznać i zrozumieć.

IOT Solutions World Congress

Źródło: Come Creations Group/IOT Solutions World Congress

2. Postaw na interakcje

Tworzycie oprogramowanie do robotów? Daj osobom, które są już czasem zmęczone chodzeniem od jednego stoiska do drugiego trochę rozrywki. Tak jak tutaj na zdjęciu poniżej. Robot miał zapropogramowane podnoszenie strąconych kaczek. Ja niestety nie trafiłam, w żadną, ale jako nagrodę pocieszenie dostałam jedną z nich.
Zabawne wykorzystanie technologii którą tworzycie nie tylko zgromadzi tłumy, ale też pozwoli na interakcję. Zachęcenie do rozmowy i daje większe szanse na owocne partnerstwa.

IOT Solutions World Congress

Źródło: Come Creations Group/IOT Solutions World Congress

3. Zaskocz

Barcelona kojarzy się nie tylko z zabytkami architektury. To też plaża i morze, a kiedy nie możesz na niej być bo pracujesz, to dlaczego by nie mieć własnej na stoisku? Zaskoczysz, rozluźnisz i od razu łatwiej nawiązać rozmowę z odwiedzającym. Co prawda niekoniecznie może to lubić serwis sprzątający, ale i na to pewnie znajdziesz sposób.

4. Keep it simple

Kawa, herbata, soki, drinki, przekąski – to wszystko można nieraz znaleźć na stoiskach. I nie ma się czemu dziwić. Nieraz kawiarnie są daleko, my już jesteśmy zmęczeni i kawa w stoisku obok pozwala na chwilkę relaksu. Jednak ciekawie podana lub w zaskakujący sposób sprowokuje rozmowę, wyróżnienie się, a przecież o to nam chodzi.

IOT Solutions World CongressIOT Solutions World CongressŹródło: Come Creations Group/IOT Solutions World Congress

Zespół

Osoby, które reprezentują firmę. Front-mani, którzy nie tylko wyglądem, uśmiechem, ale przede wszystkim swoim zachowaniem mówią wiele o firmie. Niektórym robiłam „test blondynki”. Jak faktyczna blondynka podchodziłam i dopytywałam co panowie (choć panie też się zdarzały) robią w swojej firmie. Ciekawa byłam czy jest to dla nich problem czy nie, że kobieta podchodzi do stoiska. Reakcje były różne.

Innym razem podchodziłam z kolegą i co było ciekawe, mimo, że ja zadawałam pytania, odpowiadali do niego…

Po kilku zdaniach zadawałam bardziej konkretne i obserwowałam ich zachowanie. Najciekawiej reagowali ci, którzy w pewnym momencie przepraszali mnie za swój angielski (choć wiadomo było, że uczestnikami będą reprezentanci wielu nacji), że nie wiedzą jak opowiedzieć o swojej firmie inaczej jak w języku ojczysty. Gdyby to się wydarzyło raz, może dwa nie zwróciłabym uwagi. Jednak widziałam jak wielokrotnie osoby te męczyły się. Bywały też sytuacje, że dany wystawca opowiada, jak tworzyli swoją firmę. Ile pracy włożyli w kod i analizę danych. Jednak dopiero seria pytań pozwoliła zrozumieć nam, czym oni faktycznie się zajmują, na jaką potrzebę odpowiadają i jak można skorzystać z ich usług.

IOT Solutions World CongressIOT Solutions World CongressŹródło: Come Creations Group/IOT Solutions World Congress

Wniosek:

a) Ćwiczcie w firmie mówienie o swoim produkcie, tak w języku ojczystym jak i innych. Przede wszystkim w innych!
b) Nie nastawiajcie się, że sami inżynierowie przyjdą posłuchać czym się zajmujecie – nauczcie się opowiadać o tym co robicie, kto jest Waszą grupa docelową i jaki problem rozwiązujecie. Niekoniecznie każdy chce posłuchać jaką super macie chmurę czy integrator, ale dlaczego warto skorzystać z Waszych usług.
c) Kiedy ktoś do Was podejdzie nie kierujcie się płcią czy wyglądem. Nigdy nie wiadomo kto się czym zajmuje.
d) Pytanie „Kim jesteś” zaraz jak podejdę do Ciebie na stoisku jest nie na miejscu. Zacznij od przedstawienia siebie i dopiero potem zorientuj się z kim rozmawiasz.