Budowanie społeczności jest nieodłączną częścią bycia człowiekiem. Społeczności tworzą się, ewoluują i umierają od kiedy ludzkość postawiła swój pierwszy krok na Ziemi. I mimo że ludzie nie spotykają się już na wieczornych rozmowach przy ognisku, to wciąż pielęgnują i rozwijają swoje relacje, a nieustanny rozwój technologiczny daje ku temu coraz więcej możliwości.

 

Świat się zmienia, ale zasady budowania społeczności pozostają wciąż te same. Nieważne, czy przyglądamy się powstawaniu plemion, miast, grup hobbystycznych czy społeczności wokół marki, obserwujemy te same mechanizmy psychologiczne.

Od pewnego czasu zajmuję się tworzeniem międzynarodowej społeczności, głównie online. Nie jest to łatwe zadanie, ale uważam, że jest kilka prostych zasad, które warto zastosować, aby cieszyć się sukcesem:

1.Budowanie społeczności to proces

Budowanie społeczności wymaga dużo czasu, konsekwencji i cierpliwości. Dobrze zacząć od przygotowania planu działania, który będziesz realizować przez parę tygodni. Warto ustalić harmonogram i przypisać osoby zaangażowane w projekt do określonych zadań, aby mieć pewność, że wszystko będzie miało jasne, relane ramy czasowe. W międzyczasie obserwuj efekty i w razie konieczności elastycznie zmieniaj narzędzia. Musisz przygotować się na to, że na efekty trzeba będzie poczekać.

2. Poznaj oczekiwania, obawy, wątpliwości i trudności, z którymi mierzą się na co dzień członkowie Twojej społeczności

Tylko wtedy, gdy poznasz swoich odbiorców, jesteś w stanie dostarczać im takich treści i informacji, na które faktycznie czekają. Jeśli dany artykuł ma lepsze statystyki niż inny – zastanów się dlaczego. Jeśli wprowadzasz nowy format wydarzeń – przeprowadź ankietę i dowiedz się, jak oceniają go uczestnicy. Analizuj, testuj i pytaj – tylko wtedy dowiesz się, co zrobić, aby zbudować silne fundamenty swojej społeczności i przyciągać do niej kolejne osoby.

 

3. Znajdź miejsca, gdzie gromadzi się Twoja społeczność

Warto przyjrzeć się, jak funkcjonują inne podobne społeczności i grupy – gdzie się gromadzą, o czym rozmawiają i czego im brakuje. Każda grupa jest inna i ma inne potrzeby. Dostępnych jest wiele platform, na których szybko utworzysz grupę, np. Meetup. Warto przed wykupieniem np. półrocznego abonamentu przetestować bezpłatne opcje i sprawdzić, która spełnia potrzeby Twojej grupy. Twórz i publikuj interesujące treści, zadawaj pytania i angażuj społeczność do działania i zachęcaj do dołączenia do grupy.

4. Organizuj eventy, meetupy, spotkania

Zapewnij swojej grupie możliwość wspólnego wyjścia – nic tak nie umacnia struktury społeczności jak spotkanie i możliwość wymiany doświadczeń, pomysłów, pozyskania cennej wiedzy i zdobycia nowych kontaktów biznesowych. Organizuj wydarzenia, które pozwolą uczestnikom lepiej się poznać. Stosuj niestandardowe formaty i aktywności, które staną się rozpoznawalne i przyciągną uwagę.

Zastanów się, czy wystarczy sama konferencja, czy przygotować również warsztaty, a może nawet udostępnić miejsca targowe dla firm. Pamiętaj, że wybór zależy od tematu wokół jakiego gromadzisz swoją grupę oraz od tego, co chcesz osiągnąć. Podpytaj swoją społeczność o rekomendacje prelegentów. Zastanów się, jakie firmy i organizacje chętnie dołączą do partnerów wydarzenia i podzielą się informacją o Twoim evencie ze swoimi odbiorcami. Zaproponuj mi partnerstwo lub patronat.

Jeśli zależy Ci na stworzeniu dużej społeczności, dobrym pomysłem jest zaplanowanie cyklu wydarzeń w kilku miastach. Po każdym wydarzeniu przygotuj bazę uczestników i relację ze zdjęciami, którą prześlesz newsletterem. Z doświadczenia wiem, że dużo wartościowych informacji można uzyskać z ankiety przeprowadzonej po wydarzeniu. Dzięki niej dowiesz się, co podoba się uczestnikom, a co nie. Co powinieneś poprawić, a co jest mocną stroną Twoich spotkań.

5. Bądź na bieżąco

Aby nie wypaść z obiegu i nieustannie dostarczać swojej społeczności wartościowych, aktualnych treści i niezapomnianych spotkań – śledź informacje branżowe, wyszukuj eventy i bierz w nich udział. Podczas takich wyjść nie krępuj się zachęcać do dołączenia do Twojej społeczności. Analizuj, co się dzieje dookoła i wyciągaj z tego dla siebie wnioski. Być może w Twoim przypadku dobre będzie dołączanie się do innych wydarzeń – jako partner lub prelegent.

Więcej inspiracji dotyczących tworzenia społeczności wkrótce. Stay tuned!

 

 

 

0