Promocja zdrowia to od pewnego czasu bardzo modne hasło pojawiające się w strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) większości firm. Coraz częściej wokół siebie zauważamy bilbordy czy reklamy zachęcające do zmiany dotychczasowych nawyków zdrowotnych, profilaktyki i rozpoczęcia zdrowego stylu życia?  Co tak naprawdę kryje się za promowaniem zdrowia? Naszym zdaniem chcesz promować zdrowy styl życia – zacznij od kobiet!

Na początku wyjaśnijmy samo pojęcie. Promowaniem zdrowia jest to proces polegający na umożliwianiu ludziom zwiększenia świadomości i kontroli nad ich zdrowiem w celu jego poprawy, sprzyjanie prowadzeniu zdrowego stylu życia oraz kształtowanie innych czynników mających wpływ na ludzkie zdrowie.

W definicję tę może wpisywać się większość działań społecznych prowadzących do poszerzenia świadomości społeczeństwa na temat dbania o zdrowie, w tym liczne akcje dotyczące badań profilaktycznych, jedzenia odpowiednich produktów czy zachęcania do aktywności fizycznej. Ale czy wszystkie kampanie promujące zdrowie adresowane są do tych samych osób?

Specjalnie dla pań

Analizując większość kampanii dochodzimy do wniosku, że w znacznym stopniu kierowane są do płci pięknej. To panie występują w większości reklam i są twarzami kampanii społecznych związanych ze zdrowiem.  Powodów może być wiele.

Jeden z nich wynika prawdopodobnie z ilości kobiet w społeczeństwie. Według raportu GUS opublikowanego w styczniu 2015 roku w ogólnej liczbie ok. 38484 tys. ludności³ Polski kobiety stanowią prawie 52%; na 100 mężczyzn przypada ich 107 (wśród ludności miejskiej 111, na wsi 101). Dla licznej grupy osób w wieku 49 lat i więcej, czyli tej która w dużym stopniu interesuje się komunikatami dotyczącymi zdrowia, współczynnik feminizacji wynosi 126, przy czym w najstarszych rocznikach wieku (70 lat i więcej) na 100 mężczyzn przypada średnio 180 kobiet. Znacznie wyższy wskaźnik ilości pań może determinować do kierowania większości komunikatów właśnie do tej grupy.

Kolejnym, zdaje się ważnym i z pewnością głównym powodem, dla którego większość akcji społecznych adresuje swoje przesłania do kobiet jest fakt, iż to one najczęściej dbają o zdrowie swoje i całej rodziny. W końcu charakteryzują się takimi cechami jak troskliwość i opiekuńczość. W większości przypadków to kobiety podejmują decyzję o kontroli zdrowia czy zmianie stylu życia. Stąd pojawiające się kampania edukacyjnej pod hasłem „Jestem kobietą i dbam o partnera” poświęconej profilaktyce zdrowotnej. Być może właśnie dlatego, jak podaje GUS w 2013 roku przeciętne trwanie życia dla kobiet wyniosło 81,1 lat, natomiast dla mężczyzn – 73,1 lat.

promować zdrowy styl życiawww.medycyna24.pl

(Nie) do kobiet

Z kampaniami promującymi zdrowie jest trochę jak z reklamami i decyzjami zakupowymi. Mimo, że produkt kierowany jest do mężczyzn, ostateczną decyzję o jego zakupie i tak podejmie kobieta. W przypadku akcji zdrowotnych, to właśnie panie mimo komunikatów, które nie są do nich kierowane zwrócą na nie uwagę i będą starały się zainteresować nimi swoich mężczyzn.

Jak łatwo zaobserwować, oni sami niechętnie korzystają z porad lekarza, uznając to za oznakę słabości. Niski wskaźnik badań profilaktycznych wśród mężczyzn jest przyczyną wysokiej liczy (43%) umieralności na choroby serca, a zaraz za nimi na raka jądra i prostaty. To kobiety najczęściej inicjują wizytę kontrolną swojego partnera, namawiają go do większego zainteresowania stanem swojego zdrowia.

Dobrym przykładem na potwierdzenie tej tezy jest kampania społeczna „Nie krępuj się, zerwij z milczeniem” poświęcona profilaktyce raka prostaty, do której najczęściej jako pierwsze nakłaniają swoich mężczyzn kobiety.

promować zdrowy styl życiawww.kobieta.onet.pl

promować zdrowy styl życiawww.obserwujznamiona.pl

Prawdziwie kobieca promocja zdrowia

Spośród wielu kampanii promujących zdrowie wśród kobiet wybraliśmy dwie, które według nas skutecznie realizują swój przekaz uświadamiając coraz większą ilość pań i otwierając im oczy na temat możliwości kontroli swojego stanu zdrowia oraz sposobów jego poprawy. To kampanie, które pozwalają na integracje a także wyjście poza swoje środowisko. To oznacza, że dają możliwość publicznego wyrażania swojego zdania, a przez ogromną ilość uczestników wskazują dla jak wielu osób podejmowany przez nie temat jest bardzo ważny.

  1. Avon Walk – Marsz Różowej Wstążki

To zwieńczenie całorocznych działań w obrębie kampanii Avon kontra Rak Piersi. Przyświeca mu szczytny cel, jakim jest uświadamianie kobietom, że w walce z rakiem piersi najważniejsza jest profilaktyka. Marsz różowej wstążki ma także zwrócić uwagę na to, że piersi są nieodłącznym elementem kobiecego życia, są dla nich jak przyjaciółki, przez co zasługują by dbać o nie w sposób należyty.

Avon walk to nie marsz w szczytnym celu, na którego mecie można wykonać bezpłatne badanie USG piersi i nauczyć się samobadania. To też mnóstwo zabawy, tańce, koncerty. Na miejscu odbyły się też spotkania z gwiazdami takimi jak: Joanna Koroniewska, Krzysztof Hołowczyc, Małgorzata Socha, Magdalena Stużyńska czy Anita Sokołowska. A wszystko w barwach różu, kolorze całej akcji, w której w ubiegłym roku wzięło udział 3200 osób.

promować zdrowy styl życiawww.themag.pl

  1. Kampania Społeczna „Sekrety Życia”

To akcja społeczna, której przyświeca idea profilaktyki i zwiększeniu świadomości Polek na temat własnego zdrowia i życia. Organizowana jest na rzecz Federacji Stowarzyszeń Amazonki. Akcja tak jak w przypadku Avon Walk jest związana z marszem i promuje wizerunek mądrej i świadomej siebie kobiety, która dba nie tylko o swoje zdrowie, ale i najbliższych. Kampania kierowana jest do wszystkich kobiet w całej Polsce. Opiera się na dwunastu „Sekretach Życia”, gdzie każdy ma swoja ambasadorkę, czyli znaną i szanowaną osobę, będącą autorytetem dla wielu z pań. To właśnie one opowiadają z perspektywy własnych doświadczeń, dlaczego Sekret przez nie reprezentowany jest tak ważny dla kobiet.

promować zdrowy styl życiawww.polki.pl

Mam nadzieję, że przekonaliśmy Was, że jeśli chcesz promować zdrowy styl życia – warto zacząć od kobiet!