Na co starają się skupić naszą uwagę kierowane do nas przekazy? Jaki wizerunek ojca w kampaniach adresowanych do kobieto przekazują nam reklamy? Jakie cechy męskie odnajdujemy w tej roli? To pytania, na które odpowiedzi znajdziecie w dzisiejszym wpisie.

Do tej pory mieliście okazję przeczytać m.in. o kobiecych rolach i o tym, że to one stanowią większość postaci prezentowanych w przekazach reklamowych.  Nie da się ukryć, że kobiety są również liczniejszą grupą odbiorców. Jak już ustaliliśmy to do nich kierowane są głównie reklamy, gdyż to właśnie panie podejmują najczęściej wszystkie decyzje zakupowe.

Jednak kampanie adresowane do kobiet powoli zaczynają skupiać swoją uwagę wyłącznie na wizerunku mężczyzn. Choć zabieg prezentowania i wizerunek ojca w kampaniach adresowanych do kobiet nie jest jeszcze aż tak powszechny w naszym kraju, to coraz częściej możemy spotkać reklamy przedstawiające panów spełniających się właśnie w tej roli. Postanowiliśmy, więc na wybranych przykładach porównać, w jaki sposób prezentowany jest wzorowy tata.

Opiekun rodziny

Dbanie o rodzinę to jeden z obowiązków spoczywających na mężczyźnie. Wizerunek ojca w kampaniach adresowanych do kobiet często przedstawiają męskie cechy obrońcy i opiekuna w reklamach środków farmaceutycznych takich jak plastry Aromactiv to jedna z nowych form prezentowania modelu rodziny. Do tej pory większość przekazów reklamowych opatrzona była wizerunkiem kobiety dbającej o zdrowie całej rodziny. Niezmiernie cieszy nas fakt, że reklamowy tata wychodzi z cienia pokazując, że też potrafi być bohaterem we własnym domu.

Tata jak z bajki

O wizerunku idealnego taty można mówić oglądając reklamę kapsułek do prania Ariel. Oglądając ojca „na pełen etat” od razu dochodzimy do wniosku, że takie prezentowanie roli ojca jest zupełnie odmienne od tego, które znaliśmy do tej pory. W reklamach środków chemicznych mężczyźni przedstawiani byli zazwyczaj, jako duże dzieci, brudzące ubrania równie często jak ich pociechy. Skąd, więc tak odmienny przekaz? Czy znacie mężczyznę, który nie tyle umiałby zapleść kilka rodzajów warkocza, ale przynajmniej je rozróżnić? Wszechwiedzący tata zdecydowanie zaskakuje. Mamy nadzieje, że tata z bajki naprawdę istnieje.

Towarzysz zabaw

Oreo, jako nieliczna marka słodyczy od samego początku stawiała na kultywowanie roli ojca, jako ważnej postaci w życiu dziecka. W żadnej z reklam tych ciastek nie znajdziemy kobiety jako głównego bohatera. Kampania promująca słodkie produkty pokazuje, że to właśnie ojciec jest idealnym towarzyszem zabaw i to on najlepiej zrozumie swoje dziecko. Tata w reklamach Oreo nie jest wszechwiedzącym superbohaterem, ale potrafi wysłuchać swoje dziecko i poświęcić mu swój czas, nawet gdy zostanie wyrwany z łóżka późno w nocy.

Tata pełną parą

Kampania Euro Banku, której twarzą został Piotr Adamczyk znana jest od dawna. Cykl reklam pełnych humoru potwierdził, że aktor potrafi zagrać każdą rolę i zachęcić nas nawet do wzięcia kredytu. Spośród wszystkich spotów z jego wizerunkiem, ten, w którym wciela się w rolę ojca to jeden z najlepszych pokazujących prawdziwy obraz mężczyzny, który otwarcie przyznaje, że bycie tatą nie jest łatwą sprawą. Reklama, choć satyryczna przedstawia prawdziwy obraz ojca, nieudolnie starającego się poradzić z opieką nad dziećmi i porządkami w domu.

Jest wiele ujęć prezentujących wizerunek ojca w kampaniach adresowanych do kobiet. Każda próba przedstawienia mężczyzny w tej roli jest więc cennym motywem zmieniającej się komunikacji, która stara się trafiać do kobiet skupiając się na zupełnie innych emocjach. Niewiele kampanii pokazuje nam obraz ojca idealnie odzwierciedlającego rzeczywistość. A może to rola taty ciągle się zmienia? Warto pamiętać, że prawdziwy wizerunek bohatera reklamy, to wiarygodny odbiór prezentowanego produktu.

A wy, jakie jeszcze znacie reklamy przedstawiające mężczyznę w roli ojca?