Jakie kobiece role zazwyczaj pomijają reklamodawcy? Kto stanowi niedocenianą grupę społeczną? Jakie polskie kampanie przełamują stereotypy by zwiększyć dotarcie do kobiet? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziecie właśnie w tym wpisie.

W przekazach medialnych wraz z reklamowanymi produktami promowane są pewne wartości, które idą za zakupionym produktem. Miłość, poczucie bezpieczeństwa oraz szczęście to niektóre z tych, które możemy zyskać dokonując zakupów. Wartości te są jednak zazwyczaj skierowane do wybranych odbiorców, a przecież nie każdy oczekuje tego samego. Od dawna na rynku reklamowym można zaobserwować postrzeganie kobiety przez pryzmat ról i potrzeb społecznych, które są do nich przypisywane. Narzucenie pewnych ram, które dopuszczają społecznie akceptowane zachowanie kobiet doprowadza do tego, że większość z nich zostaje zaniedbana czy wręcz wykluczona z grupy odbiorców najczęściej pojawiających się w komunikatach.

Reklamowo nieodkryte

W naszym wcześniejszym wpisie  mogliście przeczytać o najczęściej prezentowanych rolach kobiecych w różnych formach przekazu. Tak jak wspominaliśmy w większości reklam możemy zaobserwować kobiety przedstawione w roli matki czy żony, dbających o swoją rodzinę. Czasem także pojawia się obraz przyjaciółki chętnie dzielącej się swoimi opiniami z bliskimi koleżankami. Tylko czy to wszystko? Czy tylko takie naprawdę są kobiety?

Zastanówmy się wspólnie, jak wiele reklam pokazuje singielki? To, że kobieta sama występuje w reklamie wcale nie dowodzi, że nie jest w związku. Przybywa rozwódek czy singielek, które są niezauważane w komunikatach co powoduje, że stają się niedocenioną grupą odbiorców, do których bezpośrednio nie kierowany jest żaden przekaz. Kobiety niebędące w związkach stanowią bardzo liczną grupę kobiet w Polsce. Według raportu CBOŚ z 2013 roku  32% kobiet w Polsce to singielki, 15% stanowią wdowy, a 7% rozwódki.

Podobnie jest z osobami w starszym wieku, babcie sprowadzane do wspólnego mianownika prezentują się jako osoby schorowane reklamujące zazwyczaj gamę różnorodnych preparatów farmaceutycznych. Musimy pamiętać o tym, że społeczeństwo się starzeje. Osoby starsze to stale powiększająca się grupa. Według raportu z 2012 r przeprowadzonego przez Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych w 2035 udział osób w wieku 65 i więcej lat zbliży się do ¼. Warto zatem skierować komunikat do tak licznych grup społecznych.

Piękno nie posiada wieku

Amerykanie już to wiedzą, my dopiero przekonujemy się o tym, że warto prezentować różne kobiety nie patrząc na metrykę. To zupełnie nowe podejście i większość marek dopiero raczkuje w tej kwestii. Mimo to cieszy nas niezmiernie fakt, że coraz więcej marek próbuje wyznaczać kanony piękna otwierając się na nowe grupy docelowe.

Jednym z przykładów dobrze wykorzystanego wizerunku osoby starzej jest niedawno rozpoczęta kampania prezentująca nową kolekcję duetu BohoBoco. Piękno i świeżość młodej osoby zestawiona z dojrzałością, klasą oraz kobiecością ujętą w starszym wieku pokazuje, że każdy jest piękny na swój sposób, a wiek zupełnie o tym nie decyduje.

To bardzo dobry zabieg promocyjny, który nie tylko poszerza grupę odbiorców, ale przede wszystkim docenia kobiety, które z pewnością odwdzięczą się tym samym. Podobny zabieg zastosowała w 2013 roku marka Gatta przygotowując kampanię adresowaną do trzech różnych pokoleń z udziałem aktorek: Katarzyny Zielińskiej i Beaty Tyszkiewicz oraz blogerki modowej Julii Kuczyńskiej.

jak zwiększyć dotarcie do kobiet

www.elle.pljak zwiększyć dotarcie do kobiet

www.media2.pl

Wyznaczanie poprzeczki

Przełamywanie stereotypów nie jest łatwe, ale zazwyczaj kończy się sukcesem. Zwłaszcza, jeśli chodzi o nowe spojrzenie na kobiety. Pamiętajmy o tym, że wśród miliona kobiet nigdy nie spotkamy dwóch takich samych. Każda jest inna i każda ma inne potrzeby. Warto zatem zastanowić się czy na pewno nasz produkt kierujemy do matek, żon, przyjaciółek, gospodyń czy bizneswoman. Może lepiej przedstawić go w zupełnie nowej odsłonie i pokazać, że idealnie będzie się prezentował także w towarzystwie np. babci, rozwódki czy teściowej. Takie działania z pewnością doprowadzą do wyróżnienia marki na tle innych i zjednają nowych klientów.

Mamy nadzieję, że niedługo na polskim rynku pojawi się więcej reklam przedstawiających kobiety w różnych rolach, w wieku i sytuacjach życiowych tak by każda osoba mogła poczuć się tak, że reklama była skierowana tylko do niej i stała się początkiem ciekawego dialogu między marką a odbiorcą.

A Wy, jakie znacie przykłady na kampanie prezentujące kobiety w różnym wieku?