Matki, żony, przyjaciółki…

Jak firmy kreują wizerunek kobiet w reklamie by trafić do grupy docelowej bazując na komunikatach reklamowy opartych o role społeczne przeczytacie właśnie w tym wpisie. Poznaj kobiece role w praktyce.

Najważniejsze są potrzeby

Ludzkie potrzeby są idealnym materiałem i pożywką dla reklam, które podsuwają gotowe wzorce do naśladowania kreując wizerunek obu płci z myślą o gustach i potrzebach milionów telewidzów. Mówi się, że „kobiety postrzegane są tak, jak pokazuje je telewizja.” Ja pokuszę się o rozwinięcie tego powiedzenia o kwestie reklamy.

Tak jak wspominałyśmy w  naszych wpisach, jednym z elementów skutecznego dotarcia do odbiorcy jest spowodowanie jego utożsamienia się z nim, pokazanie, że to co my możemy mu zaoferować faktycznie się przyda, bo przecież znamy jego sytuację i potrzeby. Najważniejsze jest wychodzenie naprzeciw odbiorcom oraz budowanie komunikatu, który bazować będzie na czynnościach znajdujących swoje odzwierciedlenie w codziennych zachowaniach osób, do których jest kierowany.

Należy pamiętać, że kobiety występują w reklamach trzy razy częściej niż mężczyźni. Producenci świetnie wiedzą, że panie w zdecydowanej większości stanowią główną grupę nabywców produktów. Większość z nich decyduje się na komunikaty reklamowe skierowane właśnie do tej płci wykorzystując ich wizerunek w swoich przekazach. Materiały te dotyczą głównie produktów używanych przez kobiety, ale nie zawsze, bo przecież te przeznaczone dla mężczyzn kupują najczęściej panie. Czy kiedykolwiek mężczyzna wybierał coś do domu? Nawet, jeśli sam dokonywał zakupu to wcześniej z pewnością został dobrze poinstruowany przez kobietę.

Role i stereotypy

Bardzo dobrym sposobem na dotarcie do kobiety, jako odbiorcy jest pokazanie jej samej. Panie od zawsze odgrywały mnóstwo ról w swoim życiu. Dlatego typologia dzieląca je w przekazach medialnych na poszczególne role ma dosyć głębokie podłoże i prawdopodobnie długą przyszłość przed sobą. Skrupulatne przedstawianie jej w rolach, które najczęściej odgrywają, świadomie kształtuje ich obraz w umysłach wszystkich odbiorców.

Wpis ten przedstawia aktualną sytuacje na rynku reklamowym. Bazuje na obecnie prezentowanym wizerunku kobiety w mediach. Dziś najczęściej dostrzegane są matki, żony, przyjaciółki. Jak zatem prezentują się na ekranie kobiece role?

Kobiety MATKI – najczęściej troskliwe, kochające ponad wszystko swoje dzieci, dbają o dom i ciepło rodzinne. To najczęściej prezentowana rola kobieca w przekazach reklamowych. Zazwyczaj miejscem, w którym możemy spotkać kobiety matki jest kuchnia, łazienka, pokój dziecka lub sklep. Podstawowe zadania, które wykonuje to gotowanie, opieka nad dziećmi i ich zdrowiem, pranie oraz sprzątanie domu. Pokazane są jako zadbane kobiety. Reklamuje głównie artykuły spożywcze i środki farmaceutyczne.

Kobiety ŻONY – w reklamach motoryzacyjnych występują jako osoba towarzysząca swojemu mężowi, często także matkują swojemu mężczyźnie, traktując go jak duże dziecko i podkreślając, że on i dzieci to „niezłe urwisy”. Sprawują pieczę nad domem, lub po prostu są jego częścią. Reklamują głównie detergenty, sprzęt domowy i wyposażenie domu, pojawiają się w reklamach aut i produktów spożywczych.

Kobiety PRZYJACIÓŁKI – przebojowe, atrakcyjne, lubiące długie rozmowy. Najczęściej prezentowane podczas wypadu na kawę i plotkowaniu o mężczyznach. Ważna jest dla nich więź, która ich łączy a także wzajemna opinia na podejmowane tematy. Są dla siebie źródłem informacji, często także porównań. Przedstawiane w kawiarni i w domu przy stole np. w kuchni. Zazwyczaj reklamują artykuły spożywcze, głównie kawy lub sprzęt domowy.

Zwykle te modele przenikają się w przekazach reklamowych, a to dlatego, że marzeniem kobiety jest to by spełniać się w każdej z ról. Zatem tak często w przekazach bycie matką i żoną prezentowane są jako spójne i nie rozerwalne.

Nowe spojrzenie na kobietę

Płeć piękna bardzo często utożsamia się z komunikatem, ma taką potrzebę, ale chce poczuć się dowartościowana. Musi czuć, że to co robi jest naprawdę ważne i ma sens. Dlatego dobrze jest pokazywać, że każda rola i czynność, która należy do kobiety jest niezwykle pożyteczna, a bez niej świat nie był by tak poukładany.

Warto czasem spojrzeć na kobiece role z zupełnie innej strony. Prosty zabieg ukazujący kobietę w nieco odmiennej sytuacji, trochę „nie z tej bajki”, w której jest na co dzień sprawi, że chętniej dostrzeże możliwości jakie daje jej nowy punkt widzenia, a to pewnie przełoży się na wybór marki, która umożliwia jej nowe rozwiązania. Pamiętajmy, że kobieta to nie zawsze matka i żona. Grono odbiorców stanowią także kobiety samotne, rozwódki. Jest wiele rzadko prezentowanych ról, z którymi wiele kobiet może się utożsamić.

Prezentacja kobiety w mediach za pomocą podstawowej typologii na pewno skutkuje. Ale czy nie warto poszukać innych, ciekawych rozwiązań? W następnym wpisie przedstawię zatem nowe sposoby na to by za sprawą stale zmieniających się ról społecznych i wciąż dojrzewającego społeczeństwa zwiększyć zasięg i poziom identyfikacji z marką.