To, że kobiety i mężczyźni różnią się w zasadzie nie podlega dyskusji. Każda z płci jest inna i to stanowi wspaniały, zrównoważony świat, w którym żyjemy. Warto o tym pamiętać przygotowując kampanie marketingowe czy aranżując miejsca sprzedaży.

Poniżej przedstawię 5 prawd dotyczących kobiecych zakupów:

  1. Kobiety traktują zakupy jako formę spędzenia wolnego czasu

Zakupy muszą być przyjemne, dawać możliwość oderwania się od codzienności i relaksu. Firmy, które są tego świadome tak aranżują przestrzeń swoich sklepów, salonów, by wchodząc do nich panie czuły się komfortowo. Najlepsze są takie które pozwalają marzyć. Panie myśląc o wybranej rzeczy, jeszcze przed jej zakupem zastanawiają się jak będą w niej wyglądać, w jakich sytuacjach będą ją nosić, kiedy będą z niej korzystać. Im bardziej pomożemy im w tym, tym większą mamy szansa na kolejną wierną klientkę i ambasadorkę.

Salony wypełnione zdjęciami kobiet noszących ich kolekcje w różnych sytuacjach w dużym stopniu wychodzą na przeciw kobiecym marzeniom. Sklepy odzieżowe szczególnie powinny zwrócić uwagę na ład i porządek w trakcie przecen. Duża ilość porozrzucanych ubrań, zaburzony ład dotychczas panujący nie sprzyja emocjom, które chcemy wzbudzić.

  1. Kobiecy proces zakupowy nie jest przyczynowo – skutkowy

W sieci znajdziemy mnóstwo grafik takich jak ta poniżej, które w zabawny sposób przedstawiają, w jaki sposób panie decydują się na wybór danego produktu. I chyba najzabawniejsze w tym wszystkiem jest fakt, że to prawda. Kobiety zawsze szukają idealnego rozwiązania, najlepszej z możliwych opcji, a jak inaczej ją poznać jak nie poprzez sprawdzenie kilku wariantów. Dlatego też odwiedzają jeden sklep po drugim, sprawdzają czy dobrze w danej rzeczy wyglądają, czy będzie ona pasowała do innych, które już ma w domu.

1

Nie ma co ukrywać, że jest to trudne zadanie, ponieważ w przeciwieństwie do mężczyzn, którzy zwykle mają listę cech, którymi powinien charakteryzować się nowy sweter czy jeansy, w przypadku kobiet jest wręcz odwrotnie. Każda kolejna wizyta, informacja o produkcie się liczy i jest brana pod uwagę. To też powoduje, że decyzja zakupowa zajmuje więcej czasu.

  1. Kobiety zwykle pytają innych o radę

Stałe poszukiwanie informacji o produktach wiąże się z pozyskiwaniem ich z różnych źródeł. Większość Pań ma swoją grupę, z którą konsultuje większość decyzji zakupowych. Skutecznie wykorzystuje także Internet w zdobywaniu kolejnych informacji, jednak istotne jest to, że strona firmowa niekoniecznie jest dla kobiety najwiarygodniejszym źródłem. Pięknie przygotowane opisy i zdjęcia są szybko filrtrowane, a www zwykle stanowi okazję do tego by porównać zawarte tam materiałami, z tymi dostępnymi w innych miejscach jak: blogi, komentarze w mediach społecznościowych czy rekomendacje koleżanek.

Co ciekawe kobiety często pytają niekoniecznie o to jak produkt funkcjonuje, ale jak zmieniło się życie, środowisko po jego zakupie. Panie interesują doświadczenia innych ludzi związane z ich zastosowaniem.

Wyjątkowo ważna jest ta kwestia przy nowych produktach wprowadzanych na rynku. Im są one bardziej innowacyjne, tym więcej informacji będą panie o nich potrzebować, nim się zdecydują na zakup. Warto tę wiedzę wykorzystać przy kampaniach wdrażających nowe produkty i odpowiednio przygotować dostępne źródła informacji.

  1. Każdy zakup to dla kobiety okazja do stania się nową, lepszą wersją siebie

Dlatego tak dużo czasu zajmują paniom zakupy, ponieważ mocno identyfikują się z nabywanymi rzeczami. Stąd ich potrzeba aby były idealne, najlepsze w swoim rodzaju, spełniające wszystkie kryteria. Firmy powinny być świadome kobiecych potrzeb w tym względzie i być wyrozumiałe na czas jaki potrzebny jest na podjęcie decyzji. Źle w takich sytuacjach wypadają nachalni sprzedawcy, stale dopytujący się w czym pomóc, kiedy po prostu oglądamy rzeczy.

  1. Kobieta lubi markę, która lubi ją samą

Niestety czasu każdy z nas ma mało i kobiety nie zawsze mają możliwość na to, aby szukać informacji o wszystkich produktach, które chce kupić. Brakuje go aby przeczytać wszystkie etykiety na opakowaniu, więc jak w takich sytuacjach zachowują się panie? Decydują się na te marki, które znają i którym ufają. Emocjonalne podejście jest w przypadku kobiet wyjątkowo powszechne.

Jeśli firma pokaże, że zależy jej na opinii klientki, pani w warzywniaku pomoże w wyborze najładniejszych warzyw, a fryzjer wysłucha (i będzie pamiętał lub pamiętała) co kobietę trapi, to jeszcze bardziej zyska w jej oczach. Dla kobiet liczy się relacja, poczucie więzi. To skraca proces decyzyjny, i może czasem daleko jest do naszego ulubionego sklepu z warzywami to, jako kobiety chętniej będziemy się tam wybierać, bo wiemy, że nie jesteśmy obojętne sprzedawcy.

Jak widzimy proces zakupowy kobiet jest skomplikowany, trudny do przewidzenia, wiążący się z dużą ilością pracy włożonej w przygotowanie nie tylko produktów, które spełnią oczekiwania wymagającej klientki, ale zadbania także o właściwe otoczenie ich nabywania.