W jaki sposób firma z Cupertino, która swoimi produktami wydawałaby się męska jest de facto kobieca w swojej komunikacji? Jak Steve Jobs wspólnie ze swoim zespołem stworzył modelowy wręcz przykład na skuteczny marketing do kobiet? Co sprawia, że firma z logiem nadgryzionego jabłka potrafi sprzedać w pierwszy weekend premiery nowych modeli telefonów blisko 9 milionów ich egzemplarzy. O tym w tym przeczytacie w tym wpisie.

Z pozoru w mocno zmaskulinizowanym środowisku marka idealnie wykorzystuje dostępne metody usprawniające dotarcie ze swoim przekazem do pań.  I nie mam tu wcale na myśli nawiązania do loga, które może kojarzyć się z biblijnym jabłkiem, do którego Ewa skusiła Adama.

Choć, może i coś w tym jest…

Bite_that_Apple_Black_by_sigalakos

http://sigalakos.deviantart.com/

 

Ale na początek obalmy jednak mit na temat kobiet i technologii.

Kobiety nie lubią technologii.

To nie tak. Kobiety uwielbiają technologie. Jednak służy im ona do tego, aby pewne rzeczy zrobić szybciej, sprawniej, skuteczniej. Jeśli uruchomienie danego sprzętu wiąże się z instalacją wielu różnych programów często nie chcą na to tracić czasu. Najlepiej, żeby takie urządzenie działało zaraz po wyjęciu z pudełka. Do tego powinno być intuicyjne i pomocne. Kobiety mają na codzień tyle obowiązków, że zwykle nie odnajdują przyjemności w sprawdzaniu jak dany program działa przy towarzystwie innych.

Mężczyźni uwielbiają sprawdzać, testować, wgrywać różne programy do swoich laptów czy innych sprzętów i obserwować jak działają razem. Organizując różne wydarzenie w temacie „mobile” zauważyłyśmy, że to mężczyźni mają najwięcej pobranych aplikacji. Panie ograniczają się tylko do najpotrzebniejszych.

Jak wiedzę o kobietach wykorzystuje Apple Inc.?

  1. Design przede wszystkim

Zapytaj się kogokolwiek kto posiada produkt tej marki, odpowie Ci, że uwielbia jak są zaprojektowane. Obojętnie czy mówimy tutaj o samym kształcie i wyglądzie iPhonów, iPadów, MAC’ów czy analizujemy jak stworzony został cały system operacyjny. Jest prosty, intuicyjny, czytelny, czyli coś co kobiety uwielbiają.

  1. Pokaż jak możesz wykorzystać dostępne funkcjonalności

Każdy szczegół związany z kontaktem klienta z marką się liczy. Strona internetowa zaprasza do świata Apple, nastawiona jest na prezentację korzyści wynikających z tego co ona oferuje. Nie wszystkie Panie mają czas i chęć wnikać w możliwości sprzętu jaki posiadają. Firma podpowiada do czego może służyć to co w nim znajdziesz, gdzie szukać więcej udogodnień, jak z nich korzystać. Dzięki temu oszczędzamy czas i sprawniej poruszamy się w świecie dotychczas dla wielu z nas nieznamym.

  1. Nie sprzedaje produktu lecz emocje związane z doświadczaniem marki

Cała komunikacja związana z produktami Apple zakłada budowanie emocji wynikających z posiadania ich produktów. Są one odpowiednio droższe w porównaniu z konkurencyjnymi, jednak to nie przeszkadza, a wręcz sprzyja poczuciu prestiżu wynikającemu z ich nabycia. Premiera kolejnych modeli powoduje ogromne kolejki przed sklepami osób chcących kupić ich najnowsze wydanie. Wiele osób porównuje całą atmosferę wokół tej marki do religii co widoczne jest nawet poprzez pewnego rodzaju poczucie współnoty.

To też powoduje powstanie kolejnej cechy, która jest typowo kobieta, a mianowicie:

  1. Firma zbudowała społeczność wokół swoich produktów

Większość kobiet potrzebuje przynależeć do grupy. Pierwonie wynika to z czasów, kiedy funkcjonowanie w grupie pozwalało im przetrwać w momencie, kiedy ich partner udawał się na polowanie. Nowopoznałe osoby na spotkaniu, posiadające sprzęty Apple, niemal od razu rozpoczynają rozmowe w stylu: „Widzę, że też jesteś fanem”.

Zachęcamy do obserwacji jak wygląda komunikacja pomiędzy takimi osobami.

  1. Genialny product placement

Trzeba przyznać, że mało jest filmów i seriali produktowanych w Stanach Zjednoczonych, gdzie nie ma produktów marki Apple. Obojętnie czy jest to film o wampirach wśród ludzi, z zakresu prawa czy mody – Apple tam jest. Można nawet odnieść wrażenie, że w USA nie używa się innego sprzętu.

O product placement możesz przeczytać także tutaj: 

Nieza­leżnie od pry­wat­nych opinii czy tech­nicznej specy­fikacji urządzeń, mar­ket­ing firmy Apple bezdyskusyjnie prz­erasta więk­szość, nawet najsławniejszych firm. Warto brać z nich przykład, pamiętając, że według raportu Inquiry kobiety zaczynają przejmować rolę głowy rodziny i coraz częściej to właśnie one podejmują decyzję o domowym budżecie i wydatkach.

A Wam, co najbardziej podoba się w produktach Apple?

3

2

1

http://store.apple.com/