CSR – wizerunek i pożyteczne działanie

Czy zastanawialiście się kiedyś nad tym, jaki jest najlepszy sposób by nie tylko zwrócić uwagę na swoją firmę, wzbudzić zaufanie i pozytywne odczucia? Lub, co najważniejsze zostać zapamiętanym?  Oprócz wszelkiego rodzaju kampanii promocyjnych, coraz bardziej popularne w Polsce stają się kampanie CSR.

Dreaming

Corporate Social Responsibility

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu to koncepcja, w której przedsiębiorstwo podczas budowania strategii dobrowolnie uwzględnia interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Zatem lokuje znaczną część finansową w promowanie ważnych idei. Celem owych kampanii jest zazwyczaj zwrócenie uwagi na pewien problem oraz wywołanie zmian postaw społecznych wobec danej idei czy problemu, nie zaś osiągnięcie korzyści finansowych.

Choć polskie firmy dopiero raczkują w kwestii CSR, coraz częściej traktują go poważnie i decydują się na posiadanie tej strategii. Jak udowadniają zagraniczne przedsiębiorstwa owocuje w kwestii zapamiętania i zaufania wobec marki, a także ociepla jej wizerunek.

Czy to działa?

Jak wynika z ankiety przeprowadzonej przez Fabrykę Komunikacji Społecznej dla ponad połowy klientów przy wyborze partnera ważne jest posiadanie przez firmę strategii CSR. Najważniejsze jednak by była dobrze przemyślana i odpowiadała naszemu wizerunkowi. Kampania społeczna, w którą inwestuje firma powinna nieść za sobą konkretny przekaz, być spójna z ideologią firmy, bo odtąd będzie z nią utożsamiana.

Oczywiście warto uczyć się od liderów, osiągających najlepsze wyniki w tej kwestii. Dlatego też przedstawiamy nasz osobisty wykaz najlepszych kampanii społecznych minionego roku. Kampanii, które nie tylko bardzo dobrze wpłynęły na wizerunek firmy, ale poruszyły aktualne problemy, z którymi boryka się nasze społeczeństwo.

Kochasz, więc reaguj

Kampania PZU „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym” prowadzona była od lipca do grudnia 2014 r. i miała na celu przeciwdziałać negatywnym zachowaniom na drodze i wypadkom drogowym. Nawiązywała do miłości do bliskich i niosła za sobą pozytywny przekaz podejmując bardzo ważną kwestię. Jak wynika z raportu „Z bliskimi pod drodze”, pasażerowie niechętnie zwracają uwagę na niewłaściwe zachowania osób prowadzących pojazd. Jedynie 29 %, czyli co trzeci z nich robi to, ale tylko w wyjątkowych sytuacjach. Symbolem kampanii było niebieskie serce, które miało przypominać kierowcom o bezpiecznej i ostrożnej jeździe. Na potrzeby akcji wyprodukowano 3 mln serc z hasłem „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym”. Dystrybuowane były we wszystkich placówkach i oddziałach PZU, na autostradzie A2 oraz podczas edukacyjnych działań policji. Projekt został doceniony w międzynarodowym prestiżowym konkursie branży marketingowej Magellan Awards 2014 organizowanym przez League of American Communications Professionals. Zdobył najwyższe wyróżnienie – platynowego Magellana w kategorii komunikacji korporacyjnej oraz tytuł najbardziej angażującej kampanii roku.

Wynik

Kampania znalazła się również na drugim miejscu zestawienia „Best 25” wyróżniającym najlepsze kampanie minionego roku. Otrzymała także wyróżnienie w innych międzynarodowych konkursach branżowych. W październiku podczas 21. „Golden Drum Festival” w słoweńskim Portoroz zgarnęła złotą statuetkę w kategorii zintegrowana kampania komunikacyjna, pokonując projekty z kilkunastu krajów Europy. W listopadzie natomiast została doceniona także przez Jury Mixx Awards. Tam otrzymała wyróżnienie w kategorii kampania wizerunkowa. To niezwykle udana kampania, która słusznie została doceniona.

3

Źródło: naszamlawa.pl

Pomoc na długi dystans

T – mobile w roku 2014 wystartował z drugą odsłoną kampanii „Pomoc mierzona kilometrami”. Tak jak wcześniej używając smartfona podczas aktywności sportowych uczestnicy zbierali kilometry, które T-Mobile przeliczył i zamienił na wsparcie finansowe dla podopiecznych Fundacji TVN Nie jesteś sam.  Akcja wystartowała równolegle na kilku poziomach. Poprzez aplikację Endomondo Sports Tracker, zaktualizowaną stronę internetową akcji, profil Pomoc Mierzona Kilometrami na Facebook’u oraz podczas pierwszego z serii eventów wspierających akcję – pikniku w warszawskim parku Agrykola. Do akcji mogli dołączyć wszyscy posiadacze smartfonów, bez względu na sieć, do której należą.

Wynik

W marcu ubiegłego roku T-Mobile Polska został laureatem nagrody Złotej Anteny Świata Telekomunikacji za projekt: „Pomoc Mierzona Kilometrami”. Akcja została nagrodzona w kategorii Społeczna Odpowiedzialność Biznesu za nowoczesny program CSR, który angażuje masy by pomóc niepełnosprawnym dzieciom wrócić do sprawności ruchowej. Podczas już XV edycji gali Effie Awards 2014, kampania T-Mobile Pomoc Mierzona Kilometrami otrzymała również srebrną statuetkę w kategorii „Kampanie, dotyczące edukacji społecznej, kampanie CSR”. Jak widać pomoc jest zawsze dobrze odbierana przez otoczenie.

2

Źródło: www.media2.pl

Jak dziewczyna, czyli najlepiej jak potrafisz

W ubiegłym roku głośno było na temat Always  i kampanii społecznej „Jak dziewczyna” działającej na rzecz wzmacniania pewności siebie u kobiet, a zwłaszcza młodych dziewczyn, gdyż to w okresie nastoletnim spada ich poczucie własnej wartości. Trzyminutowa produkcja Always uzyskała w zaledwie cztery dni ponad 9 mln wyświetleń na YouTube. Tak niewiele trzeba by zmienić tak dużo, przyciągając miliony.

 

Dać szansę młodym

„Europejska inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych” taką misję postawiło przed sobą Nestlé, które w latach 2013 – 2016 chce pomóc młodym bezrobotnym w znalezieniu pracy. Firma ma również zamiar w ciągu najbliższych 3 lat stworzyć szanse na rozwój i zatrudnienie dla 20 tyś młodych ludzi w Europie, w tym 800 w Polsce. Według badań około 6 milionów Europejczyków poniżej 25. roku życia nie posiada pracy, natomiast 7,5 miliona mieszkańców naszego kontynentu nie jest ani zatrudnionych, ani w trakcie nauki bądź szkolenia. Problem bezrobocia wśród młodych ludzi coraz bardziej narasta. W Polsce dotyczy 28,1% młodych osób. To znaczy, że co czwarty aktywny zawodowo młody Polak pozostaje bez pracy.

1

Źródło: www.linkedin.com

Edukować i nie marnować

W grudniu 2013 r. Tesco zleciło wykonanie badań dotyczących marnowania żywności w szkołach. Wynik okazał się szokujący. W szkołach rocznie marnuje się co najmniej 1 600 ton jedzenia, a problem ten widoczny jest szczególnie w placówkach położonych we wschodnich województwach. Z drugiej zaś strony, według badań GUS z 2014 roku – ponad pół miliona dzieci w Polsce nie dojada. W odpowiedzi na oba problemy Tesco przygotowało w ramach wieloletniego programu CSR Tesco dla Szkół kampanię „Talent do niemarnowania”. Polegało to na wyposażeniu nauczycieli w materiały edukacyjne, scenariusze zajęć i interaktywne gry do wykorzystania na lekcjach z dziećmi.

Wynik

Po przeprowadzonej akcji jak wskazują padania, w ponad połowie z ok. 500 uczestniczących w projekcie szkół nauczyciele zaobserwowali zmniejszenie problemu marnowania żywności przez uczniów, a aż 69% stwierdziło, że program znacznie zwiększył wiedzę dzieci na temat zjawiska niemarnowania. Tesco od 11 lat zajmuje się pomocą i edukacją szkół w całej Polsce. Co roku tworzona jest kampania poświęcona ważnemu problemowi społecznemu, która wspiera rodziców i nauczycieli w edukacji dzieci budując przy tym pozytywną otoczkę wokół Tesco.

4

Źródł: www.sosonowiec.pl

Jak widać dzięki umiejętnemu zarządzaniu marką oraz dobrze dobranej strategii CSR firma może zyskać naprawdę wiele, nie tylko w kwestii odbioru i zauważalności. Najlepsi mogą zostać docenieni w branży a nawet zapisać się na kartkach historii. Patrząc na działność firmy w tych obszarach zwracacie uwagę na coś szczególnego? Jakie inne kampanie CSR Waszym zdaniem zasługują na uwagę?

Autor: Katarzyna Bogacka, Com Creation